24 August, 2008

antara keseronokan dan harapan ibu bapa & guru


Exam PMR dah tak lama lagi. sewajarnya semangat belajar untuk exam mengenepikan segala keseronokan. sepatutnya tinggal sebulan lagi pelajar kena berkorban masa, tenaga dan hati jiwa dan raga untuk menimba ilmu ke saat2 akhir. bukannya buat masalah disiplin. bila dah buat salah pasti kena hukum. kononnya sebab buat kesalahan kerana nak lepaskan tension. tapi sekarang dah tertangkap, fikir pasal salah dan apa hukuman yang bakal diterima, otak kepala makin tension.
Bukankah lebih baik kalau tension tu pegi surau solat hajat atau solat tahajud daripada fly tak tentu pasal. diminta untuk datang semasa cuti sebab ada kelas tambahan, cikgu nak bagi tips2 dan latihan ulangkaji. tapi apakan daya, madu dibalas dengan tuba. segelintir pelajar senyap2 dengan harapan takan diketahui oleh guru telah keluar ke pantai pada lewat malam.

rasanya bonda pengetua telah berpesan bahawa semua pelajar diharamkan ke pantai kecuali jika bersama keluarga sendiri semasa outing atau bermalam. tapi kawan dan keseronokan mengatasi segala2nya. keluar lewat malam dan balik lewat pagi tanpa memikirkan keselamatan diri, secara logik akal yang kita nak exam, exam tak lama lagi, kita dah lah tak pandai sangat adalah suatu perbuatan yang kurang bijak. kesian kat mak ayah, dengan harapan hantar anak ke sekolah masa cuti agar untuk belajar tapi ini hakikatnya.

mujur tiada kemalangan yang tidak diingini berlaku. kalau dilanggar kereta semasa menyeberang jalan ke pantai, dirompak disamun orang tak dikenali, dipukul diculik... hishhhh macam2 hal boleh berlaku. berbaloikah bermain bola di pantai lewat malam nak hilangkan tension jika hal2 tersebut berlaku. yang susah pihak sekolah, ibu bapa dan diri sendiri.


pelajar2 kena fikir, takkan bila sekolah bina pagar sekolah setinggi 5 meter, ada anjing rotweller, ada periuk api, ada elektrik baru kita tak nak fly. yang penting diri hati kita niat kita. kalau kita niat nak belajar memang kita akan belajar, tapi kalau niat kita nak main2 maka main je lah keje yang kita tahu. insaflah sebelum terlambat. ingat keberkatan guru itu penting. kalau guru2 tengok kita ada sekelumit perasaan 'menyampah', baik kita segera bertaubat. bahaya nanti semua ilmu jadi blank. kita boleh mendabik dada sekarang, tapi Allah itu Maha adil... anda boleh tipu semua orang, guru, makbapak tapi anda tak boleh tipu Dia. Terlupa, seorang lagi insan malang yang anda tipu... tak lain tak bukan, diri anda sendiri. Kasihan!

No comments: