12 August, 2008

Buku itu pelita ilmu

SATU KISAH: AKU SEBUAH BUKU TEKS SEKOLAH

Tanggal 15 Julai 2008 Selasa 6.52 pagi, aku telah dijumpai. Semalaman aku basah kuyup dek ditimpa hujan, sejuknya tuhan sahaja yang tahu. Hinanya aku ditinggalkan di atas tong sampah di depan dewan sedangkan ilmu yang tercatat di dalam ku cukup mulia dan berharga.

Kalau ku punya mulut pasti ku bersuara bertanyakan tuan empunya diriku? Di manakah dia? Sampai hati dia buat aku begini, ditinggalkan tidak dituntut tidak ditanya khabar walau sepatah khabar pun.

Kalau ku punya kaki, pasti ku akan bergerak sendiri mencari tuan aku. Tapi sayang, aku tiada kaki dan mulut. Aku dibiarkan di atas tong ini walaupun berduyun-berduyun manusia lalu di tepi ku tadi kerana roll call di dewan. Aku tahu aku tidak punya mata tapi insan-insan berlalu tadi rasanya empunya mata untuk melihat.

Aneh, ‘tuan aku buat-buat tak kenal aku. Tapi aku sangat kenal siapa tuan aku walaupun’ namanya tiada tertera di badanku. Cuma yang ada tanda kelahiran cop Sekolah Menengah Sains Miri dan no. sijil kelahiranku no. siri skim pinjaman buku teks sekolah.

Kata orang, buku itu pelita ilmu tapi apakan daya aku cuma sebuah buku teks sekolah. Ilmuku tak ‘seberapa’, mungkin sebab itu aku dipandang sebelah mata dan dianggap tidak berapa penting. Aku cuma mampu berdoa agar tuan aku itu diberkati walaupun aku dilayan sebegini rupa. Semoga dia insaf dan mengubah sikapnya.

DI MANAKAH SIKAP TANGGUNG JAWAB DAN PRIHATIN KITA?

1 comment:

Moazmar@yahoo.com said...

biasala tu !!!! kata mereka ....memang tak pernah bersyukur langsung ....
orang sudah beri pinjaman sudah ...macamtu pulak dibuat ...kesedaran sivik memang amat rendah ,...mak oiiii mak bapak tak tahu tu ......atau sengaja buat tak tahu anak mere yg macamtu ..apa apa ...salah siapa??? guru sudah berbuih sudah cakap ...nasihat ..tegur ...tak pernah berenti ..tak pernah pandau kata stop ..namun apa yang berlaku pada segelintir pelajar sama saja ...tak ade tanda masyuk pun nasihat ....masuk telinga kiri keluar telinga kanan ..entah entah mereka memiliki telinga batu ....yang hanya wujud sebagai aksesories sahaja ...entahlah bila mereka nak berubah ..nak hargai pemberian ....kekadang ada bagus juga mereka ini tidak dapat skim pinjaman buku teks ....

kalau sudah makbapak sendiri beli ok lah ... walaupun tak bagus .....

macamana nak pandai ....nak berjaya dengan cemerlang ....buku merata rata ditaburkan .....tak berkat ilmu ....kesian ..kenapalah jadi macamni.....kenapa ????????akau tak tahu nak jawab dah kini ..