31 August, 2008

Selamat Hari Lahir Negaraku (Makna sebuah Kemerdekaan)

Majlis Pengawas Sainsri mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kebangsaan ke-51. Ini bermaksud kita telah merdeka selama 51 tahun. Syukur kerana kita lahir sebagai warga merdeka di bumi bertuah Malaysia.

Sejarah silam telah membuktikan negara kita telah dijajah selama lebih 100 tahun. Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun silih berganti menjajahi kita. Bagi membebaskan diri dari belenggu penjajahan ini, darah, peluh keringat, nyawa telah dikorbankan oleh pejuang2 dan pemimpin2 lampau. Pasti mereka berbangga dengan kemajuan yang dinikmati negara masa kini tetapi mungkin juga mereka sedih meratapi keadaan generasi muda kini.

Diharapkan semua sainsrian menghayati makna kemerdekaan sebenarnya. Merdeka bukan bermaksud segalanya bebas. Kita harus juga merdeka jiwa dan raga. Harus berpandukan landasan aqidahisme yang betul bukan semata2 meniru gaya orang barat yang sebenarnya penjajahan bentuk baru.

Maka dengan laungan kemerdekaan penuh bersemangat, nyanyian lagu patriotik penuh tekad pada malam kelmarin, sainsrian seharusnya menjaga amanah bangsa dan negara. ingatlah andalah merupakan generasi yang akan memimpin negara pada masa hadapan. jangan sia2kan masa remaja dan muda anda. hormati ibu bapa kita, guru kita, sesama rakan berbilang kaum kita dan yang paling penting akhlak kita.



No comments: